Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?
21 czerwca 2021

Polacy coraz większą uwagę przywiązują do tego co jedzą. Na talerzach osób dbających o zdrowie często gości kasza gryczana ze sklepu internetowego bee.pl. Dlaczego warto po nią sięgać? Jakie ma właściwości zdrowotne? Jakich składników dostarcza naszemu ciału?

Krótka charakterystyka kaszy gryczanej

Kasza gryczana to nic innego jak niewielkie ziarenka, które rodzi gryka – roślina, która większości z nas kojarzy się z dziełem Adama Mickiewicza. To właśnie w naszej epopei narodowej mistrz pisał o gryce jak śnieg białej. Co jednak ciekawe, roślina ta może mieć także różowy kolor. Jest ona powszechnie uprawiana na Lubelszczyźnie.

Kasza gryczana przeżywa obecnie prawdziwy renesans. Co ciekawe, jej właściwości odżywcze ludzkość zna naprawdę od bardzo dawna. Była ona spożywana przez Hunów, a ludy Europy Środkowej uprawiały grykę już w epoce neolitu.

Właściwości kaszy gryczanej

Mówiąc o kaszy gryczanej, nie sposób nie wspomnieć, że jest ona doskonałym źródłem białka. Co jednak ciekawe, w im cieplejszym klimacie rośnie gryka, tym więcej białka dostarcza później kasza. Zawiera ona także duże ilości błonnika pokarmowego, który zapewnia uczucie sytości na dłużej, a także korzystnie wpływa na pracę jelit. Osoby regularnie jedzące kaszę gryczaną zdecydowanie rzadziej uskarżają się na problemy z wypróżnianiem. Stawiając na kaszę gryczaną, nie musimy również tak bardzo przejmować się poziomem cholesterolu. Kasza ta obniża jego poziom, zmniejszając tym samym ryzyko rozwinięcia się choroby wieńcowej. Obecność kaszy gryczanej w jadłospisie to więc mniejsza szansa na to, że dotknie nas zawał mięśnia sercowego, a więc stan bezpośrednio zagrażający życiu. Kaszę gryczaną – z uwagi na niski indeks glikemiczny – poleca się też osobom chorującym na cukrzycę.

Jakich witamin dostarcza kasza gryczana?

Kasza gryczana to doskonałe źródło witamin z grupy B. Korzystnie wpływają one na kondycję układu nerwowego. Jest ona także źródłem cennych substancji mineralnych, wśród których znalazły się:

  • magnez;
  • fosfor;
  • wapń.

Z uwagi na zawartość żelaza kasza gryczana powinna być spożywana przez osoby chore na anemię.

Kto powinien jeść kaszę gryczaną?


Tak naprawdę wszyscy i to jak najczęściej. Najbardziej poleca się ją jednak osobom chorującym na anemię i cukrzycę. Jest ona wskazana w przypadku nadciśnienia i chorób serca. Warto sięgać po nią wtedy, kiedy żyjemy w ciągłym stresie. Korzystnie wpływa na organizm osób starszych.

Kasza gryczana to produkt, który powinniśmy pokochać. Zawiera szereg cennych substancji, które niezwykle korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Regularne jedzenie kaszy gryczanej to lepsze samopoczucie i mniej problemów zdrowotnych.